Saidina Ali Pemurah Tanpa Kenal Waktu

0
Posted by Labels: at
selamat siang sahabat sekarang kami ingin berbagi sebuah kisan teladan dari saidina ali menantunya rasulullah sang imam Siti Fathimah Azzahra.
Suatu hari sayyidah Fathimah sakit, lalu suami beliau sayyidina Ali bertanya, istriku adakah sesuatu yang kau inginkan ?
Sayyidah fathimah menjawab, aku ingin memakan jambu biji.
Kemudian sayyidina Ali keluar rumah mencari pinjaman duit untuk membeli sebuah jambu biji.
Sepulang beliau dari pasar dengan jambu biji di tangannya, beliau berhadapan dengan seorang kakek tua, lalu beliau menghampirinya. Kakek tersebut berkata kepada Sayyidina Ali, anakku sudah lima hari aku mondar mandir di sini, tidak ada satu pun orang yg mau menghampiriku. Kemudian sayyidina Ali berkata, kakek adakah sesuatu yg kau inginkan ? Kakek menjawab, aku hanya ingin sebuah jambu air,
Maka tertegunlah sayyidina Ali, jambu biji yg ada di tangannya itu hendak diberikan kepada kekasihnya di rumah yg sedang sakit, tapi sekarang ia dihadapkan dengan kakek tua yg juga ingin memakan jambu biji. Setelah mengingat akan pesan2 Rasulullah untuk senantiasa bersedekah dan tidak membuat sedih orang yg meminta, maka sayyidina Ali mengikhlaskan jambu air itu untuk si kakek.
Dengan perasaan malu sayyidina Ali kembali ke rumah dengan tangan kosong. Sesampai di rumah sayyidah fathimah langsung memeluk sayyidina Ali dan berkata :
Kekasihku, sungguh ketika engkau memberikan jambu biji tersebut kepada si kakek, maka hilanglah keinginan yg ada dalam hatiku terhadap jambu biji itu.
Tak lama kemudian, seseorang mengetuk pintu rumah mereka, sayyidina Ali mengampiri dan bertanya, siapa di luar ? Aku adalah salman al farisi, kemudian beliau membuka pintu dan takjub melihat apa yg ada di tangan sayyidina salman. Sayyidina salman membawa 10 biji jambu biji, dan memberikannya kepada sayyidina Ali.
Beliau bertanya, duhai salman ! Dari mana jambu air ini ? Sayyidnina salman menjawab ini dari Allah kepada Rasulullah dan dari Rasulullah untuk kalain berdua 😊
Subhananallah, maka benarlah barang siapa yg berbuat satu kebaikan, Allah balas dengan dengan 10 kebaikan bahkan lebih
Post a Comment

Back to Top